8 februari 2023

Verkiezingsprogramma SGP Zeeland 2023 - 2027

De SGP zet zich in voor Zeeland. Want Zeeland is een prachtige provincie en dat moet vooral zo blijven. In dit verkiezingsprogramma leest u hoe we dat de komende jaren willen doen.

Zeeland is een uniek deltagebied, opgebouwd uit eilanden, waar het goed wonen, werken, leren en recreëren is. De SGP wil Zeeland sterker maken. Er is nog veel werk te doen! Want er komen veel uitdagingen op ons af. De landbouwsector moeten we toekomstperspectief bieden, jongeren binden aan ons gebied, het openbaar vervoer optimaal regelen, beschikbaarheid van zoet water is belangrijk, maar ook zorg, onderwijs, economie, natuur en cultuur vragen aandacht. Over deze en nog meer onderwerpen neemt de provincie beslissingen, als middenbestuur tussen Rijk en gemeenten.

Op dit moment wordt de rol van de provincie steeds groter om landelijke opgaven te vertalen naar oplossingen in de regio. Voor de SGP is het van groot belang om betrokken, zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, voor inwoners en bedrijven. Wij proberen op een laagdrempelige manier middenin de samenleving te staan om te horen en te zien wat er speelt. Deze benaderbaarheid en zichtbaarheid, gecombineerd met de fundamentele basis maakt de SGP betrouwbaar. Wij zijn er voor u! En we doen het graag samen met u!

De Bijbelse waarden en normen zijn ons uitgangspunt. Voor het provinciale beleid is Gods Woord de beste norm, ook in de toekomst. Voor de taken van de provincie staat de Bijbelse opdracht van het bouwen en bewaren van de aarde centraal. Het is onze opdracht om de prachtige schepping (zie Psalm 8), ook in alle gebrokenheid, te bewaren. In het besef dat we afhankelijk zijn van Gods zegen, zetten we ons graag in voor de Zeeuwse belangen. Nee, we gaan niet mee met de Haagse hypes. Wel zien we het als taak dat mensen een stil en gerust leven kunnen leiden.

Betrokken en daadkrachtig, voorspelbaar zijn en dichtbij de mensen. Zo willen wij ons de komende vier jaar opnieuw inzetten voor Zeeland. Zo kent u ons. Daarom gaan wij graag aan de slag met de ambities uit dit verkiezingsprogramma.

PSALM 8 op prachtige wijze verwoord en nog steeds actueel:

Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?!
Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen; Gij hebt alles onder zijn voeten gezet;
Schapen en ossen, alle die; ook mede de dieren des velds.
Het gevogelte des hemels, en de vissen der zee; hetgeen de paden der zeeën doorwandelt.
O HEERE, onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde!