8 februari 2023

Tijdrede ds. A. van der Zwan

Op 25 januari heeft ds. A. van der Zwan een tijdrede uitgesproken in de Petrakerk.

Er werd gepreekt uit Genesis 4, waarin twee geslachtslijnen getekend worden: Kaïns lijn en Seths lijn. In Kaïns lijn de keuze voor de wereld: de zelfbescherming, de agressie en verheerlijking van het lichaam. Laten we waken hier ook voor te kiezen. In Seths lijn het samen aanroepen van Gods naam, een lijn die uiteindelijk uitloopt op slechts acht mensen die gered worden uit de vloed. Een bemoediging dat God Zijn kerk bewaard, ook al lijken kerkverlating en secularisatie de boventoon te voeren in West-Europa.

Seth lijkt zijn zoon Enos naar diens opa Adam te noemen. Adam betekent mens (maar ook na de val in zijn broosheid). De Zaligmaker noemde Zichzelf de Zoon des mensen (van de mens). Dat is een uitdrukking die ontleend is aan het profetenboek Daniël. In het Hebreeuws staat er zoiets als 'de Zoon van Enos'. Jezus, de Zoon des mensen, werd geboren in de broosheid van het mensenbestaan. Jeuzs werd de mens in alles gelijk om Zaligmaker te zijn. Om op deze manier ons te kunnen vergeven van alles wat we verkeerd hebben gedaan.

U kunt de tijdrede hier terugkijken.

Foto:

Sinke, J. P., Gereformeerde Gemeente Kapelle-Biezelinge. Gergeminfo.nl. https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/kapelle-biezelinge